تبلیغات
- - کسب رای اعتماد به یازدهمین وزیر آموزش و پرورش

کسب رای اعتماد به یازدهمین وزیر آموزش و پرورش

یکشنبه 24 آبان 1388 10:36 ق.ظ

نویسنده : سید محمد حسینیان

به نام خدا

حمیدرضا حاجی بابایی در جلسه علنی امروز رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی با 217 رای موافق، 33 رای مخالف و 13 رای ممتنع به عنوان یازدهمین وزیر آموزش و پرورش كشور معرفی شد.

در این بین، وزیر آموزش و پرورش دولت دهم كه به گفته بسیاری كارشناسان و نمایندگان مجلس «از دل آموزش و پرورش» بیرون آمده و این دستگاه و مشكلات آن را عمیقا درك كرده است، با چالش‌هایی عمده‌ای روبروست كه این چالش‌ها اگرچه دشواری‌هایی در اداره بزرگ‌ترین دستگاه اجرایی كشور به عنوان پوشش دهنده مستقیم حدود یك میلیون و 200 هزار نیروی انسانی (یك سوم كارمندان دولت) و بیش از 13 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز و پوشش دهنده غیرمستقیم بیش از نیمی از جمعیت ایران ایجاد می‌كند، اما قطعا آشنایی وزیر آموزش و پرورش جدید با ماهیت آموزش و پرورش به مواجهه مطلوب با این چالش‌ها كمك خواهد كرد.............

چالش‌هایی كه به گفته برخی كارشناسان و وزاری سابق آموزش و پرورش، فقدان ثبات مدیریت در این وزارتخانه، از مهم‌ترین آن‌هاست كه آسیب‌های زیادی را به فرهنگیان به عنوان بیش از یك سوم كارمندان دولت و دانش‌آموزان تحمیل كرده است، تا آنجا كه به گفته فرشیدی ـ اولین وزیر آموزش و پرورش دولت نهم و نهمین وزیر آموزش و پرورش كشور ـ این دستگاه تا جایی دچاز تزلزل مدیریتی است كه میانگین مدیریت وزرا صرف «دو سال و اندی» است!

علاوه بر فقدان ثبات مدیریت در آموزش و پرورش، آسیب‌های دیگری نیز از جمله «كسری اعتبارات به عنوان قدیمی‌ترین مشكل این وزارتخانه» كه همه 10 وزیر سابق آموزش و پرورش بارها در مورد این چالش مهم داد سخن داده‌اند، «برخوردار نبودن آموزش و پرورش از جایگاه ویژه در دولت به رغم این كه حدود نیمی از كارمندان دولت را در خود جای داده است و تعلق تنها یك رای در دولت به آموزش و پرورش در حالی كه بیش از یك سوم كاركنان دولت را در خود جای داده است» به عنوان چالشی كه مورد انتقاد بسیاری از وزرای پیشین آموزش و پرورش بوده و «عقب‌ماندگی علمی آموزش و پرورش از چشم‌انداز 20 ساله كشور و ضعف آموزش و پرورش در مجهز شدن به علم روز و در نتیجه ضرورت تحول بنیادین و ریشه‌ای در این وزارتخانه»، به عنوان دیگر چالش‌های مهم كنونی نهاد عظیم آموزش و پرورش عنوان می‌شود كه باید مورد توجه یازدهمین وزیر آموزش و پرورش كشور قرار گیرد.

در عین حال برخی موارد دیگر نیز به عنوان مشكلات كنونی آموزش و پرورش در كانون توجه كارشناسان و وزرای سابق آموزش و پرورش قرار گرفته كه از آن جمله می‌توان به «وجود موازی‌كاری‌ها و ریخت و پاش‌های فراوان در این وزارتخانه عظیم از جمله وجود سازمان‌هایی با ساختار موازی كه بودجه‌های كلان می‌بلعند و عملا دستاوردی حاصل نمی‌كنند»، اشاره كرد.

در مقابل این مشكلات و مسایلی كه وزارت آموزش و پرورش با آن دست به گریبان است، حاجی‌بابایی ـ وزیر جدید آموزش و پرورش ـ در جلسه امروز مجلس در دفاع از برنامه‌های خود به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ایجاد پیوند عمیق بین تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی، در كانون توجه قرار دادن فرهنگیان در دولت و مجلس و ایجاد نظام عادلانه معیشت را از خواسته‌های حقیقی فرهنگیان عنوان كرد.

وی گفت كه آموزش و پرورش اسناد فرادستی دارد كه باید در چارچوب آن برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد. اصل و اساس برنامه‌های آموزش و پرورش براساس احكام اسلام و آموزه‌های دینی است. البته در این میدان بزرگ رهنمودهای امام راحل، ‌مقام معظم رهبری، قانون اساسی جمهوری اسلامی، سند چشم انداز، ‌قانون برنامه پنج ‌ساله پنجم، ‌مصوبات مجلس،‌قانون مدیریت خدمات كشوری، سیاست‌های كلی آموزش و پرورش كه در مجمع تشخیص در حال بررسی است و كار مفید كارشناسان نظام تعلیم و تربیت در رابطه با سند ملی آموزش و پرورش به عنوان منابعی ارزشمند پیش‌روی ماست.

وی افزود: آنچه در آموزش و پرورش به عنوان اهداف بنیادین باید مورد توجه قرار گیرد و در راستای آن تلاش شود تقویت و تحكیم مبانی معنوی، روحیه‌ی اتكا به خدا، اعتماد به نفس دانش‌آموزان و رشد فضیلت‌های اخلاقی و عقلانی آن‌هاست.

حاجی‌بابایی عنوان كرد: حفظ استقلال آموزش و پرورش باید بر اساس اولویت‌های برنامه توسعه‌ كشور انجام شود. همچنین شناسایی استعدادها و تقویت روحیه پژوهش نیز از دیگر اهداف بنیادین نظام آموزش و پرورش است. آموزش عمومی و نیمه تخصصی با عنایت ویژه به علوم انسانی و تعلیم مهارت‌های كاربردی از مسائل مهم و در حیطه‌ ماموریت‌های آموزش و پرورش است.

وزیر جدید آموزش و پرورش در ادامه در رابطه با راهبردهای اساسی در آموزش و پرورش یادآور شد: اسناد ملی آموزش و پرورش با تمام ریزه‌كاری‌ها پیش‌روی ماست، لذا راهبردهای اساسی پیش‌روی ما ‌تحول در نظام آموزش و پرورش با هدف ارتقای كیفی آن در سه حوزه دانش، ‌مهارت و تربیت است. افزایش سلامت روحی و جسمی دانش‌آموزان نیز از محوری‌ترین برنامه‌های پیش‌روی من و همكارانمان خواهد بود.

وی افزود: اصلاح نظام جذب، نگهداشت و توسعه‌ منابع انسانی از دیگر نكات مورد توجه خواهد بود. نیروی انسانی نقش اساسی و كلیدی را ایفا می‌كند و در تمام دنیا محور تكنولوژی آموزشی معلم است.

حاجی‌بابایی همچنین توسعه‌ عدالت در نظام آموزش و پرورش، ‌ترویج مشاركت فراگیر، بازآفرینی مرجعیت معلم، بهبود جایگاه حرفه‌ای و ارتقای منزلت اجتماعی را از مهم‌ترین سیاست‌های آموزش و پرورش عنوان كرد و افزود: جایگاه معلم، ‌معیشت معلم و رابطه‌ معلم با دانش‌آموز از مسائل مهمی است كه در این بند جای داده شده است. توسعه و به روز كردن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، بهبود تشكیلات، ‌اصلاح قوانین و حركت به سوی مدیریت نیمه‌ متمركز نیز از اهداف بلندی است كه باید به آن توجه شود.

وزیر جدید آموزش و پرورش همچنین برنامه‌های عملیاتی جهت تحقق راهبردهای مورد نظر خود را این گونه تشریح كرد: بازنگری در محتوای كتب درسی، ‌توجه به توانمندی‌های اخلاقی و اجتماعی دانش‌آموزان، ایجاد فضای خلاقیت، پرورش و ارتقای مهارت‌های درون‌مدرسه‌ای و برون‌مدرسه‌ای، ‌جهت دادن به مواد درسی، تصویب نهایی فلسفه‌ آموزش و پرورش، ‌جذب نیروی انسانی با تاكید بر توانمندی‌های اخلاقی، نخبه‌گزینی و سامان‌دهی مراكز تربیت معلم، فراهم كردن تسهیلات و شرایط لازم برای ارتقای سطح علمی معلمان، بهبود وضع معیشت فرهنگیان، حمایت از نخبگان علمی، ‌تخصیص بهینه‌ امكانات با اولویت مناطق محروم، ایجاد بستر مناسب جهت اجرای قوانین و توسعه‌ مشاركت‌های مردمی، اصلاح ساختار تشكیلات و مدیریت با همكاری نمایندگان و صاحب‌نظران، نوسازی در تدوین برنامه‌هایی در جهت ارتقای كیفیت، ‌تقویت معاونت پرورشی جهت رشد باورهای دینی و ایجاد و توسعه‌ كارآمد هسته‌های مشاوره.

وی خطاب به نمایندگان مجلس تصریح كرد: امروز برای من روز سخت و دشواری است و این روزها از جهات گوناگون برای من حساس است دو كفه‌ی ترازو پیش روی من است در یك كفه آن نگرانی‌هایی از قبیل پرمشكل بودن آموزش و پرورش، ‌مشكلات ساختاری، تصویب بودجه، ساماندهی فضای آموزشی و ده‌ها مشكل دیگر كه مدیران، فرهنگیان و به ویژه نمایندگان از آن اطلاع دارند قرار دارد. ضمن این كه در كنار تمام این سختی‌ها و مشكلات ده‌ها دلیل و استدلال عقلی وجود دارد كه نباید از جایگاه پرسشگری به جایگاه پاسخ‌گویی رفت و یا نباید به جایگاهی رفت كه امكانات آن با خواسته‌ها توازنی ندارد.

حاجی‌بابایی خاطرنشان كرد: در این كفه همچنین لزوم اعمال مدیریت، بالا بردن جایگاه آموزش و پرورش، مدیریت منسجم و لایق روی هم انباشته می‌شود و آن را سنگین می‌كند، اما در برابر همه این‌ها پشتوانه قابل اعتماد كفه دیگر ترازو را به سمت قبول مسوولیت سنگین می‌كند. در این كفه اعتماد ریاست جمهوری، استقبال بی‌شائبه‌ نمایندگان، ابراز رضایت فرهنگیان، اعلام پشتیبانی دلسوزان نظام و حمایت‌های همه جانبه در كنار دغدغه‌ 30 ‌ساله فرهنگیان نیز قرار دارد.

وزیر جدید آموزش و پرورش انتظار ایجاد پیوند عمیق بین تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی، در كانون توجه قرار دادن فرهنگیان در دولت و مجلس و ایجاد نظام عادلانه‌ معیشت را از خواسته‌های حقیقی فرهنگیان عنوان كرد و گفت: اكنون كه در آستانه‌ رای اعتماد شما نمایندگان قرار گرفته‌ام و رای شما این مسوولیت بزرگ را برای من به همراه معلمان فرهیخته برای خدمت به مردم بی‌نظیر ما تایید می‌كند، رای شما به من رای خدمت‌گذاری به نظام تعلیم و تربیت خواهد بود كه سعادت‌ها و شقاوت‌ها مربوط به نوع نگاه و اهمیت به آن‌هاست.

با توجه به برنامه‌های ارائه شده از سوی حاجی‌بابایی كه حل مشكلات آموزش و پرورش را دنبال می‌كند، باید منتظر ماند كه تا زمان تحویل وزارتخانه از سوی جای‌بابایی به وزیر بعدی تا چه حد از مشكلات عمیق وزارتخانه حل و فصل شده و چه میزان از برنامه‌های یازدهمین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب ایران كه بیشترین رای اعتماد نمایندگان مجلس را نیز بین وزرای قبلی از آن خود كرده، محقق شده است.

منبع : تابناک http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=73103




دیدگاه ها : نظرات