تبلیغات
- - وزیر جدید آموزش و پرورش

وزیر جدید آموزش و پرورش

چهارشنبه 1 اسفند 1386 10:02 ق.ظ

نویسنده : سید محمد حسینیان

آقای علیرضا علی احمدی  وزیر آموزش و پرورش

متاسفانه وزارت آموزش و پرورش که یکی از بزرگترین وزارتخانه‌های ما از نظر کمی و به اعتقاد اکثر متخصصان از مهمترین وزارتخانه در خصوص تربیت نیروی انسانی است، بیشترین تلاطم مدیریتی را داشته است. پس از چند سال کش و قوس های مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش و همچنین نارضایتی معلمان از عملکرد وزیر سابق آقای فرشیدی بالاخره دیروز ۳۰/۱۱/۱۳۸۶مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی رئیس جمهور رای اعتماد داد. 

آقای علیرضا علی احمدی (متولد 1338 اصفهان)، عضو هیات علمی دانشگاه و دانشیار پایه 20 دكتری تخصصی مدیریت (گرایش تحقیق در عملیات) دانشگاه تربیت مدرس با 133 رای موافق و 92 رای مخالف و 29 رای ممتنع از مجموع 258 رای، به عنوان دهمین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی انتخاب شدند. وی پیش از این   ریاست دانشگاه پیام نور را بر عهده داشتند.

ده وزیر پس از انقلاب :

۱- «دکتر شکوهی» اولین وزیر آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب تا آبان ماه 1358 و سقوط دولت مهندس بازرگان با «تحول مبنایی، هویت بخشی اسلامی و رشد باورهای اعتقادی در مخاطبان آموزش و پرورش و احیای ارزش‌های ملی و دینی در دستگاه در كنار احیای موازین آموزش و پرورش».

۲- «شهید محمدعلی رجایی» دومین وزیر آموزش و پرورش از دی ماه 58 تا مرداد ماه 59 ، احیای تربیت معلم و ارتقای كیفیت تربیت و آموزش را به عنوان اساسی‌ترین اقدامات در دستور كار قرار دارد.
۳- «شهید محمد جواد باهنر» سومین وزیر آموزش و پرورش از سال 1359 تا اواخر خرداد 60 و پایان دولت بنی‌صدر نیز از احیای تربیت معلم با مبانی دینی و اسلامی و تربیت معلمان دلسوز برای فرزندان کشور در كنار ارتقای آموزشی سخن گفت.

۴- «سید علی‌اكبر پرورش» چهارمین وزیر آموزش و پرورش پس از شهریور 60 تا 1363، بهبود كیفیت آموزشی، افزایش مشاركت معلمان در تعلیم و تربیت و همچنین توسعه عدالت آموزشی را سرلوحه كار قرار داد.

۵- «دکتر سید كاظم اکرمی» پنجمین وزیر آموزش و پرورش از مهر ماه 1363 تا شهریور 67 در زمان ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب اسلامی، دو وعده عمده مبنی بر اجرای طرح تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش و دور كردن وزارتخانه از جریانات حزبی و سیاسی را به وكلای ملت داد كه به گفته خود شش ماه پس از وزارت طرح مذكور را در دولت وقت به تصویب رساند.
۶- «دکتر محمد علی نجفی» ششمین وزیر آموزش و پرورش در دو دوره دولت سازندگی از 1368 تا 76 این چنین به مردم وعده داد: تحول در آموزش و پرورش، آغاز تدوین سند ملی آموزش و پرورش، فراهم كردن امكان دسترسی برابر آموزشی برای همه افراد لازم‌التعلیم و همچنین افزایش مشاركت معلمان در تعلیم و تربیت.
۷- «حسین مظفر» هفتمین وزیر آموزش و پرورش در دوره اول اصلاحات از 1376 تا 1380 در زمان اخذ رای در مجلس شورای اسلامی برنامه‌های خود را این گونه عنوان كرد: تغییر دیدگاه به آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی فرابخشی، قطع واگذاری ماموریت‌های نادرست و اضافی به بزرگ‌ترین دستگاه فرهنگی كشور، توجه به توسعه علم و فناوری در آموزش و پرورش، ایجاد جایگاه ویژه برای این دستگاه در سیاست‌های كلی نظام جمهوری اسلامی و اساسا تدوین سیاست‌های كلی جداگانه برای آن.
۸- «مرتضی حاجی» هشتمین وزیر آموزش و پرورش در دوره دوم دولت اصلاحات از 1380 تا 84، برای اداره آموزش و پرورش چنین برنامه‌هایی داشت: پایان دادن به تفكیك تعلیم از تربیت به عنوان اولین برنامه استراتژیك وزارت آموزش و پرورش و تعیین تكلیف نظام مدیریتی كشور با مسائل تعلیم و تربیت به عنوان دومین برنامه استراتژیك دستگاه، ارتقای علمی و منزلت اجتماعی معلمان، در دستور كار قرار دادن تهیه سند ملی آموزش و پرورش، افزایش مشاركت معلمان در آموزش و پرورش و همچنین توسعه كمی مدارس از محل اعتبارات دولتی و خیرین كه البته به گفته وی، از نمودهای اجرایی شدن این برنامه‌ها در دولت وقت را می‌توان ارتقای علمی معلمان با افزایش دوره‌های ضمن خدمت و ارتقای تربیت معلم، افزایش دو و نیم برابری دریافتی معلمان از ماهانه 108 تا 300 هزار تومان، تشكیل مجلس دانش‌آموزی برای افزایش نقش دانش‌آموزان در تعلیم و تربیت و همچنین تصویب تعیین ضوابط تصدی مدیریت مدارس از سوی معلمان برای افزایش مشاركت آنان در آموزش و پرورش نام برد.
۹- «محمود فرشیدی» نهمین وزیر آموزش و پرورش كه تا نیمه راه دولت نهم یعنی از سال 1384 تا 86، وزارت كرد و سرانجام پس از یك بار استیضاح، با استعفا پست وزارت را ترك كرد.

وی نیز علاوه بر تكمیل ‌برنامه‌های مذكور، احیای معاونت پرورشی، تبدیل مدارس به معنای واقعی كلام به مدارس زندگی، ارتقای وضعیت سخت‌افزاری آموزش و پرورش و ارتقای تربیت معلم را از راهبردهای اصلی اداره كردن آموزش و پرورش در هنگام اخذ رای اعتماد برشمرد.
البته شاید بتوان «منطبق نبودن عملكرد با شاخص‌های قوانین برنامه توسعه، ضعف راهبردی در استفاده از ظرفیت‌ها برای پیشبرد اهداف از طریق تعامل اثربخش با مراجع مرتبط با امور آموزشی، رویكرد سطحی به برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزش و پرورش، كم توجهی به رهیافت‌های پژوهشی و كارشناسی در نظام آموزشی، تنزل سطح آموزش و پرورش از صادر كنندگی نیرو با انتصاب مدیران ناكارآمد و جابه‌جایی مستمر مدیران كارآمد، عملیاتی نشدن بخشنامه‌های ابلاغی، اعلام شعارهایی كه بدون قابلیت اجرایی تنها دلبستگی آفریده‌اند و همچنین در نظر نگرفتن معیارهای تعهد انقلابی، دانایی و شایستگی‌ حرفه‌ای در مجموعه مدیریتی» را به عنوان برخی از علل مشترك استیضاح‌های وزرای پیشین برشمرد كه بخشی از آن‌ها دامن او را نیز گرفت.
۱۰ -« دكتر علیرضا علی احمدی»  دهمین وزیر آموزش و پرورش برنامه های اصلی خود برای آموزش و پرورش که آن‌ها را برگرفته از رهنمودهای مقام معظم رهبری، قانون برنامه توسعه چهارم، سند چشم انداز 20 ساله، سند راهبردی آموزش و پرورش، آرمان‌ها و شعارهای دولت حاکم و بهره گیری از نقطه نظرات وزرای سابق، مدیران ارشد و فرهیختگان تعلیم و تربیت می داند، سی‌ام بهمن 1386، پشت تریبون مجلس و نزد وکلای مردم چنین گفت: تحول بنیادین مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و اصول آموزش و پرورش بومی، تلاش برای تفسیر نوین از اصل 30 قانون اساسی از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام و مقام معظم رهبری، تلاش برای تغییر دیدگاه هزینه‌ای مسوولان به دیدگاه سرمایه‌سازی آموزش و پرورش، اصلاح نگرش و رویكردهای تربیتی، افزایش منزلت اجتماعی و ارتقای وضعیت رفاهی معلمان و كاركنان، اعتلای اقتصاد آموزش و پرورش، شناسایی وظایف غیر ضروری قابل واگذاری تدریجی به دستگاههای دولتی مرتبط، بخش خصوصی و تعاونی، فراهم کردن بستر تحقق عدالت آموزشی و محرومیت زدایی از مناطق كمتر توسعه یافته، اصلاح ساختار سازمانی و توازن بخشی نیروی انسانی، اصلاح روند تربیت معلم در کنار توسعه آموزشهای ضمن و بدو خدمت برای تحقق آموزش و پرورش یادگیرنده و یاد دهنده، تسهیل ایفای نقش دانش‌آموزان در فرایند تعلیم و تربیت و بازبینی و اصلاح برنامه‌ها و تولیدات درسی با به كارگیری روشها و فن‌آوریهای نوین آموزشی برای ارتقای کیفیت آموزشی.(سایت اخبار آموزش)

امیدواریم وزیر جدید آموزش و پرورش ضمن توجه جدی به مطالبات صنفی فرهنگیان و با استفاده از ظرفیت بالای نیروی متخصص و متعهد در بدنه این وزارت در حل معظلات اساسی در نظام آموزشی و پرورشی گامهای اساسی را بردارند.




دیدگاه ها : نظرات